Plaatsingsdatum: 12 juni 2024
In juni 2024 zijn we gestart met ons onderzoek naar het basistakenpakket voor eerste- en tweedelijns verloskundigen. Bij praktijkhouders vroegen we ook specifiek naar kostenposten. Hiermee kunnen we de resultaten van ons eigen onderzoek vergelijken met het kostenonderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) dat start na de zomer.
Wat is het basistakenpakket?
Het basistakenpakket (BTP) beschrijft met welke taken je je als verloskundige bezighoudt en hoeveel tijd je daaraan besteedt. We gebruiken het BTP als uitgangspunt bij gesprekken met stakeholders over de formalisering van de functie (welke taken en verantwoordelijkheden hebben verloskundigen in cliëntgebonden én overstijgende taken en hoeveel tijdsinspanning vraagt dat), de financiële normen (de bekostiging van zorg door zorgverzekeraars) en kwaliteitsborging.
Waarom is er een onderzoek nodig?
Het laatste onderzoek naar het BTP is tien jaar oud en de inhoud van ons vak is sinds die tijd veranderd. Om de belangen van (klinisch) verloskundigen goed te kunnen behartigen, hebben we kennis nodig van de huidige taken, tijdsbesteding en de kosten van het draaiend houden van een praktijk. Daarnaast zijn de uitkomsten van dit onderzoek belangrijk voor het kostenonderzoek van de NZa dat begin 2025 start en de herziening van het beroepsprofiel van de verloskundige.
Hoe zijn de gegevens verzameld?
We hebben random 170 verloskundigenpraktijken en 25 verloskundige afdelingen in het ziekenhuis geselecteerd. In de periode van 17 juni tot en met 21 juli (vijf weken) hebben verloskundigen van deelnemende praktijken en ziekenhuizen hun bestede tijd geregistreerd. KPMG heeft hiervoor een tool ontwikkeld. Deze SOFY-tool maakte het mogelijk om snel en efficiënt de duur van de taak in te vullen, waarbij (clusters van) taken al benoemd waren. Bij de eerste lijn werd ook gevraagd naar specifieke praktijkkosten. Hiermee kunnen we de resultaten van het KPMG-onderzoek vergelijken met het kostenonderzoek van de NZa.
Ondersteuning vanuit KPMG
KPMG organiseerde voor de deelnemers aan het onderzoek een aantal webinars. Tijdens deze webinars kregen de deelnemers uitleg over de tool en was er volop mogelijkheid om vragen te stellen. Daarnaast werden de gestelde vragen beantwoord in een FAQ en gaven instructievideo’s in het kort een toelichting op de SOFY-tool.
Wat doet de KNOV?
De KNOV heeft in aanloop naar het uitvoeren van het tijdbesteding en kostenonderzoek met haar werkgroepleden gespard over de items die nodig zijn om het onderzoek zo gedegen en betrouwbaar mogelijk te laten zijn. Samen met deze leden hebben we de verkregen data geduid met KPMG, zodat zij een rapport kan maken dat waardevol en nuttig is.
In augustus en september analyseert KPMG alle opgehaalde informatie. Het rapport wordt vervolgens met KNOV gedeeld, waarna we het duiden en in verband brengen met andere onderzoeken en het jaarplan. We verwachten het rapport in november te kunnen publiceren. In december volgen webinars om de leden mee te nemen in de uitkomsten.
Bekijk de tijdlijn onderzoek naar BTP en praktijkkosten
Vragen
Heb je vragen over het basistakenpakketonderzoek of over het kostenonderzoek van de NZa? Stel deze dan via mijnKNOV aan de helpdesk.