Om alle mensen in de zorg te steunen, roepen de verenigingen van artsen, verloskundigen, tandartsen en fysiotherapeuten gezamenlijk Nederlanders op een wit shirt met een hart achter de ramen te hangen.
Een symbolische witte zorgjas met een groot rood hart dat voor hen klopt en laat zien dat we aan hen denken. De oproep aan Nederland wordt gedaan in een bijzondere film die vanaf vandaag online te bekijken is. Inmiddels is op social media al een groot aantal shirts en persoonlijke steunbetuigingen met #mijnhartvoordezorg te vinden.
“We merken dat er in de samenleving veel behoefte is om mensen in de zorg een hart onder de riem te steken”, zegt René Héman, voorzitter van Artsenfederatie KNMG. “Zoals iedereen begrijpt, zijn zorgverleners druk met maar één ding en dat is zorg verlenen. Ze hebben geen of weinig tijd voor social media en ander nieuws. Het is daarom fantastisch als artsen, verpleegkundigen, apothekers, verloskundigen, fysiotherapeuten, tandartsen -iedereen die nu tijdens de coronapandemie de zorg draaiend houdt- onderweg naar werk of terug van een lange dag, al die steunbetuigingen voor de ramen zien hangen. Als beroepsorganisaties willen wij ons inzetten om deze boodschappen naar de zorgverleners toe te brengen.”
#mijnhartvoordezorg
Mensen kunnen het initiatief ‘Mijn hart voor de zorg’ eenvoudig vanuit huis zelf steunen, met middelen die ze al in huis hebben. Maak op een wit T-shirt een groot rood hart, eventueel met een persoonlijke boodschap voor de mensen in de zorg en hang die voor het raam en deel er ook een foto of filmpje van op sociale media met de hashtag #mijnhartvoordezorg. Om steun te betuigen kan iedereen daarnaast ook twee emoticons aan hun profiel op sociale media toevoegen, een rood hart en een witte jas (♥️🥼).
André Kuipers, Katja Schuurman en Dylan Haegens
De oproep van de beroepsorganisaties als Artsenfederatie KNMG, KNOV (verloskundigen), KNMT (tandartsen) en KNGF (fysiotherapeuten) wordt inmiddels steeds breder in Nederland gedragen. Naast bekende Nederlanders als astronaut André Kuipers, actrice Katja Schuurman en YouTuber Dylan Haegens scharen ook mediabedrijven en creatieve zzp’ers zich belangeloos achter de actie. Samen zorgen ze ervoor dat de boodschappen voor de zorgverleners de komende tijd overal, op straat, online, op de radio en op tv, te zien zullen zijn.
Meedoen?
Bekijk deze inspirerende video oproep over #mijnhartvoordezorg en doe mee.