Eind 2019 is de coaching door de KNOV-coaches aan verloskundige groepen geëvalueerd. Door ontwikkelingen binnen de KNOV en de vraag hoe coaching daarin paste, hebben we toen besloten de dienstverlening tijdelijk te stoppen. Deze pauze heeft langer geduurd dan de bedoeling was, door de reorganisatie en de COVID-19-pandemie.
In 2020 zijn er vrijwel geen coachingsvragen van leden binnengekomen bij de KNOV en er hebben zich geen coaches gemeld met nieuwe opdrachten. Een en ander zal samenhangen met corona, maar de verwachting is dat de behoefte aan ondersteuning weer toeneemt.
Dienstencentrum voor professionalisering
Door de coaches is waardevol werk geleverd, en al zijn er weinig nieuwe aanvragen, ondersteuning blijft heel belangrijk. De KNOV heeft daarom een aanvraag gedaan bij ZonMW om een dienstencentrum op te zetten. Binnen dit dienstencentrum wil de KNOV verloskundigen effectief helpen met actuele professionaliseringsvraagstukken. Daarbij kun je denken aan behoefte aan coaching, mediation, implementatie van innovaties in de praktijksetting, voorbereiding op mogelijke capaciteitsproblemen, het verkrijgen van acute zorg op afstand of het bepalen van nieuwe strategie en beleid. Doel van dit dienstencentrum is het op een professionele wijze organiseren en faciliteren van diensten voor onze leden. De KNOV-coaches zijn benaderd om hierover mee te denken. In 2021 gaan we hiermee door en krijgt dit meer vorm.