26 mei 2021

De Stichting Geschilleninstantie Verloskunde (SGV) heeft haar jaarverslag 2020 gepubliceerd. In 2020 zijn er zes geschilmeldingen ontvangen. Bij drie geschillen was de voorafgaande, wettelijk verplichte, klachtenprocedure (nog) niet voldoende doorlopen. Bij een geschil had de gebeurtenis te lang geleden plaatsgevonden. Volgens het reglement van de geschilleninstantie dient een klacht binnen vijf jaar te worden voorgelegd.

Twee geschilmeldingen konden in 2020 daadwerkelijk in behandeling worden genomen. Deze meldingen bevatten tevens een verzoek om een schadevergoeding van respectievelijk € 580,- en een nader te bepalen bedrag.

De geschilleninstantie heeft in 2020 uitspraak gedaan over een geschil. Er werd geen schadevergoeding toegekend. Het andere geschil zal worden beslecht in 2021. In het verslagjaar zijn geen schikkingen getroffen.

Keer op keer blijkt dat het helpt om klachten en fouten bespreekbaar te maken en er samen met anderen naar te kijken. Niet alleen voor de betrokken verloskundige, maar ook voor alle verloskundigen. Om die reden worden in de jaarverslagen samenvattingen van de geschillen anoniem gepubliceerd.
De volledige uitspraken zijn te vinden op de website van de SGV.

De Geschilleninstantie

Elke zorgaanbieder moet zijn aangesloten bij een erkende geschilleninstantie. Dit is een verplichting die de WKKGZ stelt en is per 1 januari 2017 ingegaan. Voor het geval een klacht geen uitkomst biedt, kunnen cliënten een geschil voorleggen aan een onafhankelijke geschilleninstantie in de zorg.
Die instantie kan een bindende uitspraak doen over het geschil. Ook kan de geschilleninstantie een schadevergoeding toekennen tot €25.000. Leden van de KNOV zijn kosteloos aangesloten bij de Geschilleninstantie Verloskunde en hoeven zich hiervoor niet afzonderlijk aan te melden.

Meer informatie

Het jaarverslag is te vinden op de KNOV-pagina Jaarverslagen, rapportages en geschillen