Je hebt eerder over dit project kunnen lezen. Een korte recap.
Drie verloskundige entiteiten fungeren als best practice in onderzoek naar implementatie en gebruik van de NTV. Deze entiteiten zijn IGO Salland Deventer, VSV@Verlosdenbosch en Coöperatie Verve. Hun bevindingen nemen we mee in de verdere optimalisatie van de NTV. Het doel is een handreiking opzetten voor de implementatie van de NTV binnen een IGO, binnen een VSV en binnen een coöperatie.
Lees snel verder, dan ben je weer helemaal up to date!
De Nederlandse Triagewijzer Verloskunde (NTV) is geïntegreerd in Vrumun
Dit is een belangrijke bevorderende factor voor dagelijkse adaptatie en gebruik van de NTV. De praktijken met het verloskundig informatie systeem(VIS) Vrumun binnen IGO Salland en VSV @Verlosdenbosch zijn aan de slag gegaan met NTV. Het idee is dat de verloskundigenpraktijken nu ervaringen gaan opdoen en dat we samen werken aan optimalisering.
Onderstaande afbeelding laat zien hoe de werking van NTV eruitziet in Vrumun.
Livegang Verloskundig SamenwerkingsVerband @Verlosdenbosch
Op woensdag 25 mei 2022 is een mooie stap gezet binnen de geboortezorg in de regio Den Bosch namelijk het live gaan van het Verloskundig Samenwerkingsverband @Verlosdenbosch. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis werkt al een aantal jaar met de NTV. Het streven is om de NTV binnen de hele regio te implementeren om zo uniformiteit binnen alle verloskundigenpraktijken te creëren als het gaat om de beoordeling van de mate van urgentie en de maximale acceptabele wachttijd bij ongeplande (spoed)zorg.
De regio is daarom onderdeel van de best practice en de NTV is geïmplementeerd bij de verloskundigenpraktijken Elle! Vrouw en Geboortezorg, Verloskundig Centrum Bommelerwaard en Vita Nova. Na drie maanden volgt een evaluatie. Is die positief dan krijgt de NTV een implementatie binnen de gehele regio.
Foto: Sandra Ansems, verloskundige en echoscopiste bij ‘ELLE! vrouw en geboortezorg’ in Nieuwkuijk (links) en Astrid van Wijk, physician assistant en klinisch verloskundige in Jeroen Bosch ziekenhuis tijdens de live-gang!
Nulmeting cliëntinformatie
Binnen elke regio zijn cliënten gevraagd naar de huidige ervaringen. In totaal werden 69 reacties gegeven die in onderstaande infographic zijn weergegeven:
De infographic laat onder meer zien dat:
- 88% heeft ervaren dat de juiste inschatting is gemaakt als het gaat om hoe snel zij gezien moesten worden en dat de juiste urgentie is ingeschat
- 89% de zorg als persoonlijk heeft ervaren
- 91% voldoende informatie heeft gekregen over de urgentie
- 90% zorg van één professional heeft ontvangen. Van de 6 respondenten die meerdere professionals hebben gesproken, geven 2 respondenten aan dat de urgentie niet gelijk is ingeschat tussen de professionals.
Samen met de Geboorteraad Geboortezorg Salland bekijken we de verdere optimalisering van de informatievoorzieningen bij ongeplande zorgvragen. Vanuit de werkgroep voegen participerend cliëntlid Simone van der Donk en projectmedewerker Corlijn van Dijk de nieuwe bevindingen toe aan de toolbox van deze best-practice.
Volg onze ontwikkelingen
In de volgende nieuwsbrief geven we een update over:
- de voortgang van de implementatie in Orfeus en Onatal,
- de recente bijdrage van de werkgroepleden aan de kennisbijeenkomst bij het Geboortezorg consortium Midden-Nederland (GCMN) en
- de ontwikkelingen bij Coöperatie Verve.
Wil je meer weten over (de implementatie van) de NTV?
Stuur gerust een e-mail aan projectleider Bernice Engeltjes via b.engeltjes@hr.nl.