Nieuwsbericht

18 januari 2022

Dat Samen Beslissen in de zorg belangrijk is, onderstreept de gelijknamige landelijke campagne die op 6 september 2021 is gelanceerd. In januari heeft ook de KNOV zich aangesloten bij de campagne samen met de KNMP, NVAB, KNMT, Akwa GGZ en Bo Geboortezorg.

Samen Beslissen is niet nieuw. Veel zorgverleners proberen hun patiënten of cliënten al zo veel mogelijk bij een beslissing te betrekken. Voorafgaand aan de campagne is een doelgroepenonderzoek gedaan waaruit is gebleken dat er ruimte is voor verbetering. Om tot de beste zorg te komen, hebben zorgverlener en cliënt elkaar nodig. Want door samen te beslissen zijn mensen meer tevreden over de zorg en ondersteuning en houden zij zich beter aan de afspraken die zij met hun zorgverlener maken. 

Over de campagne Samen Beslissen

Samen Beslissen gaat over een openhartig gesprek tussen zorgverlener en cliënt, het gezamenlijke beslissingsproces tussen zorgverlener en cliënt. Het gesprek tussen zorgverlener en cliënt moet een gesprek zijn tussen twee gelijkwaardige partners. 

Daarom is het beeld van de campagne geen witte jassen en spreekkamers, maar twee mensen die een gesprek openen met het toegankelijke: Hallo. Zo openen we de deur naar een persoonlijk, begrijpelijk overleg, waarin de zorgverlener beter gaat luisteren en de patiënt of cliënt meer, duidelijker en gerichter vertelt over zijn of haar situatie en wensen.

Campagne biedt verloskundigen en cliënten materialen

De campagne maakt Samen Beslissen heel concreet, met eenvoudige tips voor zorggebruikers en zorgverleners. Deze tips zie en hoor je terug in de campagnematerialen. Ze kunnen net dat duwtje geven om te vertellen wat je belangrijk vindt, door te vragen of om eens te checken of je begrepen bent. 

Op de website begineengoedgesprek.nl vindt je meer informatie, tips en andere hulpmiddelen over hoe samen te beslissen. Zo kun je eenvoudig jouw eigen materialen, zoals posters en social media posts maken. Je kunt deze materialen ook downloaden in verschillende vormen en delen met cliënten. Het is ook mogelijk om folders te bestellen! 

Zichtbaarheid campagne

De campagne is vanaf april weer te zien en te horen op de radio en TV. Verder is de campagne zichtbaar in printadvertenties, online op social media en buitenreclame. Daarnaast ook in veelvoud aan vakmedia.