Nieuwsbericht

06 januari 2021

We zijn gewend aan reclame en denken allemaal dat we het herkennen en er verstandig mee omgaan. Maar marketing gaat verder dan alleen reclame en als het gaat om babyvoeding ligt de situatie toch iets complexer dan kiezen tussen merk a en merk b. Op initiatief van de Landelijke Borstvoedingsraad schreef lactatiekundige Myrte van Lonkhuijsen, lactatiekundige IBCLC een artikel over de marketing van kunstvoeding, overtredingen van de Warenwet en praktijkvoorbeelden.

Indirecte reclame

Het Warenwetbesluit bijzondere voeding 2016 verbiedt directe, herkenbare reclame voor kunstvoeding en alles wat daarbij hoort. Zo zijn kortingen verboden en mogen fabrikanten alleen claims doen die feitelijk en wetenschappelijk zijn. Maar marketing is niet alleen puur reclame, het gaat ook om naamsbekendheid, vertrouwen en emoties. En ook de manier en de plek waar mensen ermee in contact komen is belangrijk.

Zo geeft van Lonkhuijsen het voorbeeld van een gastles over kunstvoeding tijdens de coschappen Obstetrie/Gynaecologie en Kindergeneeskunde, gegeven door een vertegenwoordiger van een kunstvoedingsfabrikant. Hoewel wordt benadrukt dat borstvoeding de ideale babyvoeding is, wordt met wetenschappelijke studies aangetoond hoe met de samenstelling van de kunstvoeding moedermelk wordt benaderd. Alles wordt ondersteund met mooi vormgegeven voorlichtingsmateriaal, voorzien van het logo van de fabrikant.

Onafhankelijke kennis

Met dit soort voorbeelden laat Myrte van Lonkhuijsen zien hoe lastig het soms is om marketing te doorzien en je er niet door te laten beïnvloeden als zorgprofessional. Ze gaat dieper in op de materie en geeft tips hoe je als verloskundige goede en onafhankelijke kennis van borstvoedingsbegeleiding en kunstvoeding krijgt en houdt. Zo kun je die kennis eerlijk en feitelijk delen met ouders.