Bestuurlijk overleg integrale bekostiging

31 mei 2018

In april is onder leiding van VWS op bestuurlijk niveau gesproken over de ontwikkelingen rondom integrale bekostiging.

Er is bestuurlijk draagvlak vastgesteld voor een drie sporenbeleid om regio's die integrale zorg implementeren zo goed mogelijk te ondersteunen. Het drie sporenbeleid houdt in dat de huidige integrale bekostigings-regio's, regio's die stappen willen zetten richting integrale bekostiging en regio's die kiezen voor een andere wijze van financiering op passende wijze worden ondersteund.

Het bestuurlijk overleg is voorbereid door de Kerngroep Integrale Bekostiging. Deze kerngroep bestaat uit afvaardiging van de Patiëntenfederatie Nederland, BO Geboortezorg, KNOV, NVOG, NVK, NVZ, NFU, ZN, CPZ, NZa en wordt voorgezeten door VWS. De kerngroep heeft in de afgelopen periode door middel van een aantal ronde tafelbijeenkomsten en werkbezoeken informatie opgehaald over de stand van zaken in de regio's en welke knelpunten zij ondervinden.

Voor de KNOV is het belangrijk dat de ontwikkelingen in de regio's gebruikt worden om landelijke kaders waar nodig bij te stellen en knelpunten op te lossen. En dat daarbij niet alleen gefocust wordt op de regio's die overwegen gebruik te maken van integrale bekostiging of dat al doen, maar ook op de regio's die integrale zorg implementeren en dat op andere wijze financieren. Er moet evenredig aandacht zijn voor alle sporen. Het is belangrijk dat daarbij niet vooruit wordt gelopen op de evaluatie integrale bekostiging die door het RIVM en de NZa wordt uitgevoerd.

4 knelpunten

In het bestuurlijk overleg is specifiek over vier knelpunten gesproken.

Toekomst beleidsregel integrale geboortezorg (integrale bekostiging)

Veel regio's geven aan last te hebben van de onduidelijkheid over de toekomst na het experiment. Op verzoek van minister Bruins heeft de NZa aangegeven dat er mogelijkheden zijn om een vervolg te geven aan de integrale bekostiging na 2021. Zij zien mogelijkheden om naast de monodisciplinaire bekostiging, integrale bekostiging van geboortezorg met ingang van 1 januari 2022 om te zetten in een reguliere bekostiging. De mogelijkheden moeten in samenwerking met de belanghebbende partijen verder uitgewerkt worden. Op dit moment loopt het experiment integrale bekostiging en de evaluatie daarvan. Uit de evaluatie moet blijken of de verwachte voordelen ook echt worden behaald, in hoeverre omzetting naar reguliere bekostiging wenselijk is en of er aanpassingen nodig zijn in het gekozen model. Met de uitwerking van de door de NZa geschetste mogelijkheden (waarin beide beleidsregels na afloop van het experiment blijven bestaan) kan een perspectief geboden worden aan regio's die willen overstappen naar integrale bekostiging of al overgestapt zijn. VWS heeft aangegeven dat er een keer een punt komt dat er keuzes gemaakt moeten worden, als resultaten bekend zijn die richting geven zullen in de toekomst niet alle opties open gehouden kunnen worden.

Volgbeleid verzekeraars

Een ander knelpunt van de huidige pionier-regio's is de onderhandeling over contracten met de verzekeraars. In de Kerngroep spreekt met verzekeraars over hun inspanningen om het contracteren zo makkelijk mogelijk te maken. Er wordt nader bekeken hoe onderdelen van de contracten geüniformeerd kunnen worden en welke onderdelen in aanmerking komen voor volgbeleid. Voor de KNOV is het daarbij van belang dat de ruimte die de ACM daarin biedt ook daadwerkelijk benut wordt. Ook is aangegeven dat er verschillende organisatiemodellen mogelijk zijn. Het is aan de regio om een model te kiezen of zo nodig te ontwikkelen dat het beste bij de regio past en het meeste bijdraagt aan de implementatie van integrale zorg. Naast de door de huidige pionierregio's gekozen vormen van de coöperatie (niet zorgverlenend) of de business unit kan bijvoorbeeld ook gekeken worden naar de mogelijkheden van de samenwerkingsovereenkomst of de zorggroep.

Digitale gegevensuitwisseling

Het digitaal uitwisselen van informatie tussen zorgverleners en het ontsluiten van deze gegevens naar de cliënt is door veel regio's benoemd als grote wens om integrale zorg beter vorm te kunnen geven. Ook hierin worden stappen gezet om dit daadwerkelijk mogelijk te maken. In opdracht van VWS hebben CPZ, Perined en Nictiz een concept framework opgesteld dat ter consultatie wordt voorgelegd aan alle betrokken partijen. Het framework biedt kaders om in Nederland te komen tot de implementatie van een oplossing om informatie te delen tussen zorgverleners en de zwangere/kraamvrouw en tussen zorgverleners onderling. Op een zodanige wijze dat de oplossing bijdraagt aan de realisatie van een Persoonlijke GezondheidsOmgeving (PGO) voor iedere burger. Als het framework is vastgesteld, wordt de aansluitende maanden een roadmap opgesteld en uitgevoerd dat de ontwikkeling en implementatie van de digitale gegevensuitwisseling omschrijft en vormgeeft. Dit is onderdeel van het RSO NL - subsidieprogramma.

Vanuit het perspectief van geboortezorgprofessionals voorziet deze aanpak in:

  • Presentatie van gegevens (eenheid van taal en gebruik van Zorg Informatie Bouwstenen, ZIB's)
  • Bescherming van toegang tot de gegevens (bescherming privacy van cliënt en zorgverlener volgens wet- en regelgeving, transparante verantwoording van inzage)
  • Beschikbaarheid van data in het publieke domein (regie door non-profitorganisatie, vrije keuze in gebruik van applicaties door cliënten en zorgverleners, blijvende prikkel voor innovatie)
  • Transparante governance voor inzage in data van andere (zorg) instellingen
  • Duurzaamheid en toekomstbestendigheid (schaalbaar en aansluitend op (inter)nationale standaarden).
  • Ook is rekening gehouden met landelijke en internationale ontwikkelingen in de zorgsectoren en bestaande afspraken en standaarden.

Facturatie

De facturering van de verleende zorg is in veel regio's die zijn overgestapt op IB een knelpunt. Dit is nog niet overal een volledig geautomatiseerd proces. Er wordt gewerkt aan een oplossing voor de knelpunten rondom declaratie die met name de kraamzorg ervaart, zodat uiteindelijk het declaratieproces volledig automatisch kan verlopen en handmatige handelingen zo veel als mogelijk tot het verleden behoren. Op die manier wordt het correct en efficiënt verwerken van de integrale declaraties en het vergoeden van de activiteiten van de deelnemers van de IGO op de juiste manier vormgegeven.

Het vervolg

De landelijke Kerngroep gaat nu verder met de uitwerking van het driesporenbeleid, het waar mogelijk oplossen van de opgehaalde knelpunten en het ondersteunen van de regio's daarin. Eind 2018 (of eerder wanneer noodzakelijk) wordt een volgend bestuurlijk overleg gepland om de stand van zaken te bespreken. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen. Wilt u meer weten of loopt u ergens tegen aan? Neem contact op met de KNOV, per e-mail of telefoon 030 282 31 00.